همه آستانه های معاف از مالیات بر ارث در بودجه افزایش می یابد، اما اصلاحات گسترده تری وجود ندارد
آستانه به 44000 یورو برای اقوام نزدیک و 22000 یورو برای غیر خویشاوندان با فرزندانی که قادر به دریافت 420000 یورو از والدین هستند افزایش می یابد.
طبق تغییرات اعلام شده در بودجه، مردم می توانند بدون پرداخت مالیات، مبالغ بیشتری را به عنوان هدایا یا ارث دریافت کنند.
با این حال، دولت از اصلاحات گستردهتری که توسط تعدادی از گروههای ذینفع و تحلیلگران درخواست شده بود، کوتاهی کرده است.
وزیر دارایی سیمون هریس تأیید کرد که هر یک از سه دسته مالیات بر سرمایه (CAT) افزایش خواهد یافت.
رده A که بیشتر مربوط به فرزندانی است که از والدین خود ارث می برند، از 400000 یورو در حال حاضر به 420000 یورو افزایش می یابد.
معافیت مالیاتی در دسته B که ارث یک خویشاوند نزدیک - پدربزرگ و مادربزرگ، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر، خاله یا عمو را پوشش می دهد - از 40000 یورو به 44000 یورو افزایش می یابد.
همه ارث و هدایای دیگر تحت پوشش دسته C قرار می گیرند که از 20000 یورو در حال حاضر به 22000 یورو می رسد.
این آستانه ها به طور مساوی برای هدایایی که بیش از 3000 یورو معافیت هدیه کوچک سالانه دریافت می شود اعمال می شود.
مری موران، مدیر مالیات در بیکر تیلی ایرلند، افزایش آستانه ها را "متوسط" توصیف کرد و افزود: "اما واقعیت این است که ادامه تورم بخش قابل توجهی از مزایای این تغییرات را از بین می برد."
بر اساس گزارشی که هفته گذشته در مورد مالیات بر ارث در ایرلند منتشر شد، دولت در سال 2025 1.1 میلیارد یورو CAT جمع آوری کرد که مالیات بر هدایا تنها 15 درصد آن را تشکیل می داد.
در حالی که مالیات تنها 1 درصد از دریافتی های خزانه را تشکیل می دهد، میزان افزایش یافته به ویژه در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است و در هر یک از دو سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است. 1.1 میلیارد یورو جمع آوری شده در سال گذشته در مقایسه با 391 میلیون یورو در سال 2007، درست قبل از سقوط مالی است.
ذینفعان رده B بیشترین سهم از این مبلغ را به خود اختصاص داده اند، 449 میلیون یورو، و پس از آن افراد در رده A (398.9 میلیون یورو) قرار دارند. ساکنان دوبلین بیش از نیمی از CAT جمع آوری شده را تشکیل می دهند.
پرسش و پاسخ بودجه: سوالات خود را در روز بودجه به پنل متخصص ما ارسال کنید
دولت تحت فشار لابی رو به رشدی قرار گرفته است که استدلال میکنند افراد بدون فرزند تحت قوانین فعلی مورد تبعیض قرار میگیرند، زیرا ذینفعان آنها نمیتوانند بیش از 40,000 یورو قبل از شروع مالیات سود ببرند، که فقط یک دهم رقم برای فرزندانی است که از والدین خود به ارث میبرند.
با این حال، قبل از بودجه، جک چمبرز، وزیر هزینه های عمومی، هرگونه حرکت قابل توجهی در این راستا را رد کرده بود. وی در سخنرانی در کارگاه اقتصاد دوبلین گفت: «هزینه یکسان سازی مالیات بر ارث بین دسته A و B صدها میلیون یورو است که بسیار فراتر از آنچه در بسته مالیاتی ما موجود است.
او گفت: «هزینه مخارج مالیاتی هر 5000 تا 10000 یورو [تغییر در آستانه] بسیار قابل توجه است، بنابراین ما باید در مورد آنچه که در اولویت قرار دادن مالیات بر درآمد [در بودجه] در دسترس است صادق باشیم.
دولت در طول سالیان متمادی بر تلاش برای اطمینان از اینکه فرزندان مجبور به فروش خانهای که از والدین به ارث رسیدهاند برای پرداخت صورتحساب مالیاتی مجبور نشوند تمرکز کرده است. با این حال، این هدف در سال های اخیر تحت فشار قرار گرفته است، به ویژه در دوبلین، با توجه به افزایش قیمت حتی متوسط خانه ها.
همچنین درخواست هایی برای کاهش نرخ 33 درصدی دریافت مالیات بر ارث برای مبالغ بالاتر از آستانه معافیت وجود داشته است.
دیو اوبراین، رئیس مالیات در گروه مشاوره تجاری Xeinadin ایرلند، قبل از اعلام بودجه گفت که کاهش نرخ مالیات به 20 درصد - جایی که برای چندین سال تا زمان سقوط مالی وجود داشت - باعث انتقال بیشتر ثروت بین نسلها میشود.
وی گفت، یکی دیگر از اقداماتی که دولت باید در نظر بگیرد، قانون هدایای هفت ساله است که در بریتانیا وجود دارد، که طبق آن هرگونه انتقال مادام العمر تا زمانی که اهداکننده به مدت هفت سال زنده بماند، بدون مالیات است.
متن اصلی (انگلیسی)
All inheritance tax-free thresholds rise in the budget but no wider reforms
Thresholds rise to €44,000 for close relatives and €22,000 for non-relatives with children able to get €420,000 from parents